Okategoriserade

Mitä on graafinen suunnittelu?

Graafinen suunnittelu on osa lähes kaikkea tuotesuunnittelua. Nykyisellä digiaikakaudella myös yrityksen visuaalinen identiteetti on yksi menestyksen mittareista. Usein menestyvän yrityksen visuaalisen ilmeen takana on aina taitava ja ammattitaitoinen graafinen suunnittelija. Monet haaveilevat graafisen suunnittelijan työstä, eikä mikään ihme. Työ on luovaa ja usein varsin vapaata, minkä lisäksi graafinen suunnittelu tarjoaa hyvät mahdollisuudet myös yrittäjäksi ryhtymiseen. Mitä graafinen suunnittelu tarkalleen ottaen pitää sisällään? Tähän kysymykseen on nykyään vaikea vastata, sillä työ on niin monipuolista. Graafisen suunnittelijan tehtävät vaihtelevat mainosten suunnittelusta logojen piirtämiseen ja kokonaisten verkkosivujen visuaalisen ilmeen toteuttamiseen. Tehtäviä on siis todella paljon. Harva graafikko kuitenkaan tekee samanaikaisesti kaikkea tätä. Useimmat valitsevat yhden tai kaksi erikoistumiskohdetta, joiden puitteissa sitten kehittävät taitojaan entistä paremmiksi. Kaikkea graafista suunnittelua yhdistää kuitenkin visuaalisuus ja luovuus.

Graafinen suunnittelija vastaa tuotteiden visuaalisuudesta

Graafinen suunnittelu on tiukasti läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Useimmiten emme kuitenkaan pysähdy katsomaan graafikon kädenjälkeä. Kesällä ajankohtaista graafista suunnittelua näytettiin mm. Tallinnassa, jossa ihmiset todella pääsivät pysähtymään modernin graafisen suunnittelun äärelle. Harva meistä kuitenkaan pysähtyy pohtimaan, että arkistenkin tavaroiden muotokieli ja visuaalinen identiteetti ovat tarkan graafisen suunnittelun tulosta. Muistikirjan kansi, kuosi uusissa keittiösaksissa tai vaikka karkkipussin kuosi ovat kaikki osoituksia graafisesta suunnittelusta. Graafisen suunnittelun tulosta ovat myös tunnistamamme logot. Esimerkiksi Nokian, Niken, Adidaksen tai vaikkapa Applen logo ovat graafikoiden käsialaa. Graafinen suunnittelu on siis parhaimmillaan vaikuttamista ihmisten mielikuviin ja visuaaliseen ympäristöön. Kotikatusi bussipysäkillä olevat mainoksetkin on luultavasti suunnitellut graafinen suunnittelija. Kaikki nämä esimerkit ovat peräisin fyysisestä todellisuudesta. Kun sitten klikkaamme itsemme internetiin, näemme ympärillämme entistä enemmän graafista suunnittelua. Lähes jokaisen yrityksen nettisivun, logon ja muun visuaalisen ilmeen takana on pitkä harkinta ja taitava suunnittelu. Näistä vastaa tietysti graafinen suunnittelija yhdessä muiden digitaalisten ammattilaisten, kuten koodarien, kanssa.

Olisiko minusta graafiseksi suunnittelijaksi?

Graafikon ammatti on monelle nuorelle unelma-ammatti. Alan luovuus ja vapaus houkuttelevat vuosittain satoja, jopa tuhansia nuoria hakeutumaan alalle. Suomessa laadukkainta graafisen alan opiskelua tarjoaa Helsingissä sijaitseva Aalto yliopisto, joka on maailmanlaajuisestikin arvostettu. Graafista suunnittelua voi toki opiskella myös ammattikorkeakouluissa tai esimerkiksi ulkomailla. Koska ala on niin suosittu, ei opiskelemaan pääsy ole aivan yksinkertaista. Hakijoilta vaaditaan ennen kaikkea luovuutta ja kykyä hahmottaa todellisuutta monelta kantilta. Mielikuvituksesta ja piirustustaidosta on myös hyötyä. Samoin visuaalisen silmän on oltava tarkka ja terävä. Useimpiin kouluihin haetaan portfolion avulla, sillä se on ainoa keino mitata hakijoiden kyvykkyyttä alalle. Opiskelemaan pääseminen ei vielä ole pääsylippu menestykseen. Jos haluat graafiseksi suunnittelijaksi, sinun on jatkuvasti rakennettava omaa portfoliotasi ja verkostoiduttava muiden alan ammattilaisten kanssa. Potentiaalisia työpaikkoja ovat esimerkiksi aikakauslehdet, suuryritykset, markkinointi- ja viestintätoimistot sekä mainostoimistot. Laita siis dr martens kengät jalkaasi ja kävele rohkeasti kohti unelmiesi työpaikkaa.